ΠΟΛΗ

ΠΟΛΗ
Φωτογραφία:Α.Χατζόπουλος

Σάββατο, 9 Αυγούστου 2014

Ξίφει την κεφαλήν αυτής απέτεμεν

                                             

                                                   ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΔΕΡΚΩΝ 
                     ΙΟΥΛΙΟΣ 2014:   ΑΓΙΑ  ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ : Ξίφει την κεφαλήν αυτής απέτεμεν

Στα δύο γραφικά Αγιάσματα της Ιεράς Μητροπόλεως Δέρκων, στην Αγία Κυριακή Κιρέτσμπυρνου και στην Αγία Κυριακή Θεραπείων, εόρτασαν και τίμησαν οι πιστοί με τις προσευχές και τις  δεήσεις τους την δημοφιλή Αγία της Εκκλησίας μας, την Αγία Κυριακή. Η ευλάβεια των πιστών προς την Αγία εμφαίνεται και από την  ύπαρξη δύο Αγιασμάτων στην Μητρόπολή μας, που βρίσκονται σε μικρή σχετικά απόσταση μεταξύ των. Όμιλος προσκυνητών από την Ελλάδα  και  Ομογενείς πιστοί προσήλθαν στα δύο τούτα Αγιάσματα της Αγίας Κυριακής, που ανακαινίσθηκαν προσφάτως,  δαπάνη   των  οικογενειών Κωνσταντίνου Διακρούση και Γεωργίου Σαμπουντζή αντίστοιχα. Της μερίμνης των ως άνω οικογενειών δεν διέφυγαν και οι εξωτερικοί χώροι των   Αγιασμάτων, οι οποίοι καλλωπίστηκαν καταλλήλως.  Παραμονή της εορτής τελέστηκε  η ιερά Παράκλησις της Αγίας, αλλά και ιερά Αρτοκλασία από τον Σεβ. Μητροπολίτη Γέροντα Δέρκων κ. Απόστολο, στο Αγίασμα της Αγίας Κυριακής στο Κιρέτσμπυρνου του Βοσπόρου. Ο Μητροπολίτης μιλώντας προς τους πιστούς αναφέρθηκε στο βίο της Αγίας, τονίζοντας την σημασία που έχει για τους πιστούς η μίμησις των Αγίων, αλλά και το ορθόδοξο ήθος, που τιμά και γεραίρει  τις ιερές και άγιες  μορφές του Χριστιανισμού. Την   κυριώνυμο ημέρα της μνήμης της Αγίας Κυριακής και αναβιώνοντας την παλιά πανηγυρική  παράδοση της περιοχής, παρουσία του Μητροπολίτη  Δέρκων  τελέστηκε  η  θεία Λειτουργία  μετ’ υπαίθριας Αρτοκλασίας στο γραφικό ιερό Αγίασμα της Αγίας Κυριακής στα Θεραπειά,   στην οποία προσήλθε πλήθος πιστών. Ακολούθησε δεξίωση που παρέθεσε η οικογένεια Γεωργίου  και Μάρθας Σαμπουντζή.

   
Τελευταίον δε ξίφει την κεφαλήν αυτής απέτεμεν’  αναφέρει  το Συναξάριον της εορτής της Αγίας Παρασκευής την 26η του μηνός Ιουλίου. Μαρτύρησε δια ξίφους η  εορταζόμενη  Αγία Παρασκευή, όπως ακριβώς σήμερα οι ανώνυμοι Χριστιανοί, αλλά και οι πιστοί άλλων θρησκειών, στην πολύπαθη Μέση Ανατολή. Άλλαξαν οι θύτες: τότε τα ανθρωπόμορφα θηρία θυσίαζαν στο όνομα του Αυτοκράτορα   τους Χριστιανούς, που δεν ομολογούν πίστη στον Ηγέτη  και στην τάχα θεϊκή του ιδιότητα,  σήμερα τα επίσης ανθρωπόμορφα θηρία   θυσιάζουν   Χριστιανούς,  αλλά και Μουσουλμάνους, τάχα στο όνομα (φευ)  της ορθής πίστης.   Και μάλιστα σε περιοχές της Μέσης Ανατολής (Ιράκ, Συρία), όπου όλοι οι πιστοί των μονοθεϊστικών θρησκειών συμβίωναν επί αιώνες εν ειρήνη στους ιστορικούς τόπους–προσκυνήματα,  που συν τοις άλλοις βρίσκονται πολλά ιερά μνημεία  και σεβάσματα των μονοθεϊστικών Θρησκειών (π.χ Νινευή, Δαμασκός κ.ά). Δυστυχώς λίγες μόνο πλέον περιοχές παραμένουν  ήρεμες στην περιοχή της Μέσης Ανατολής. Την βιβλική παράδοση   της συμβίωσης και της συνύπαρξης  συνεχίζει και συντηρεί   η τουρκική μουσουλμανική κοινότητα της Έδεσσας,  Urfa της Τουρκίας,  η οποία διατηρεί  με πολύ σεβασμό το σπήλαιο, όπου βρήκε καταφύγιο ο κοινός γενάρχης Αβραάμ. (Σταύρου Γ. Γουλούλη, δρος Βυζαντινής τέχνης, Η Αχειροποίητος εικόνα και η Έδεσσα της Συρίας, Εφημέριος 63, τ.7, 2014,σελ. 14), Ο αυτός σεβασμός απονέμεται και σε πολλά χριστιανικά  μνημεία στην περιοχή αυτή, όπου διαβιούν αρχέγονοι χριστιανικοί λαοί, οι οποίοι παρά τους διωγμούς του παρελθόντος παρέμειναν  στην πατρώα γη. Παρακαλούμε το Θεό και την Αγία Παρασκευή να ζουν  όλοι οι άνθρωποι ανεξαρτήτως θρησκεύματος με ειρήνη και ομόνοια. Η Αγία Παρασκευή, η οποία  νωρίς εκάρη μοναχή, έζησε χριστιανικό βίο-όσο φυσικά την επέτρεψαν οι  διώκτες  της- εφαρμόζοντας κατά γράμμα όλες τις ευαγγελικές εντολές, ως πραγματική και ενσυνείδητη πιστή.  Όλα τα υπάρχοντά της έγιναν κτήμα πενήτων και ενδεών.  Μίλησε στην  καρδιά της ο λόγος του Χριστού: ΄ἔφη αὐτῷ ὁ Ἰησοῦς· εἰ θέλεις τέλειος εἶναι, ὕπαγε πώλησον σου τὰ ὑπάρχοντα καὶ δὸς   πτωχοῖς καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανοῖς, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι.» Ματθ. 19,21.Δεν είναι τυχαίο ότι  εξαιρετικά σημαντική θέση καταλαμβάνει το θέμα του πλούτου και της φτώχειας στα ιερά Ευαγγέλια και τις Αποστολικές περικοπές, αλλά και στην Υμνογραφία της Εκκλησίας, ως δείκτης της πραγματικής και όχι της επιφανειακής πίστης: Θεός και μαμμωνάς (πλούτος), δεν συμβαδίζουν, έτσι όλοι οι ασκητές και οι Πατέρες ιδία αποφάσει διένειμαν την περιουσία τους στους πτωχούς  γνωρίζοντας ασφαλώς ότι  «Ρίζα πάντων τῶν κακῶν ἐστιν ἡ φιλαργυρία» (Α΄ Τιμ. 6,10).  Αλλά βιώνοντας και το γεγονός ότι  «αἱ ἀλώπεκες φωλεοὺς ἔχουσιν καὶ τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ κατασκηνώσεις, ὁ δὲ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἔχει ποῦ τὴν κεφαλὴν κλίνῃ»  Ματθ., 8:20και  Λουκ., 9:58». Παρατηρώντας την ιερά Ακολουθία της Αγίας  της 26ης Ιουλίου στο Μηναίο, καίτοι τούτη έπεται στο Συναξάρι της Ημέρας,  μετά τους ιερομάρτυρες Ερμόλαο Έρμιππο και Ερμοκράτη, βλέπουμε ότι ο ιερός υμνωδός δίδει το «προβάδισμα»  στην Αγία Παρασκευή σε όλη σχεδόν την Ακολουθία του Όρθρου: Τα Καθίσματα, το Κοντάκιο, ο Οίκος το Εξαποστειλάριο οι Αίνοι και το Δοξαστικό είναι αφιερωμένα στην Αγία μας. Τρείς περικαλλείς  ιεροί ναοί της  στις ακτές του Βοσπόρου  τιμώνται επ’ ονόματι της Αγίας Παρασκευής: ο Μητροπολιτικός Ναός της Μητροπόλεως Δέρκων  στην  κοινότητα των Θεραπειών του Βοσπόρου, ο ιερός ναός στον Βαθυρρύακα, λίγα χιλιόμετρα βορείως, επίσης στην θρακική ακτή του Βοσπόρου, αλλά και ακριβώς απέναντι από τα Θεραπειά, στο Νυμφαίον (Beykoz)  της ασιατικής ακτής του Βοσπόρου, επίσης Ναός της Αγίας Παρασκευής της Μητροπόλως Χαλκηδόνος.  Μόνο με την ευλάβεια  των πιστών της Πόλης  μπορεί να εξηγηθεί η παρουσία τριών μεγάλων Ναών στο όνομα της Αγίας Παρασκευής, σε τόση μικρή απόσταση μεταξύ των.  Κοινό στοιχείο: και οι τρείς  ατενίζουν τα νερά του Βοσπόρου, οι δύο εκ του Θρακικού Βοσπόρου και ο ένας εκ της Ασιατικής  πλευράς. Η πανηγυρική ιερή ακολουθία της πολιούχου Οσιομάρτυρος Αγίας Παρασκευής   τελέστηκε και φέτος  με βυζαντινή  μεγαλοπρέπεια σε αμφοτέρους τους ιερούς ναούς της Μητροπόλεώς μας,  με συμμετοχή των πιστών των Κοινοτήτων, αλλά και εξ άλλων περιοχών  της Πόλεως.    Στον    πανηγυρίζοντα  ιερό Μητροπολιτικό ιερό ναό της Αγίας Παρασκευής στα Θεραπειά τον μέγα Εσπερινό, αλλά και την θεία Λειτουργία  τέλεσε ο Μητροπολίτης Κυδωνιών κ.Αθηναγόρας, προσκληθείς υπό του Ποιμενάρχου μας. Στον  δε πανηγυρίζοντα ιερό ναό της Αγίας Παρασκευής Βαθυρρύακος,  κατά τον μέγα Εσπερινό της εορτής, αλλά και την κυριώνυμο ημέρα  χοροστάτησε ο Μητροπολίτης και Ποιμενάρχης μας Γέρων Δέρκων κ. Απόστολος. Μετά την λήξη των  πανηγυρικών Ακολουθιών της Αγίας Παρασκευής στις δυο προαναφερθείσες Ενορίες δόθηκε  δεξίωση στους περιβόλους των   Ναών,  στις οποίες συμμετείχε όλο το εκκλησίασμα.

δρ Αντώνιος Χατζόπουλος, Κων/πολη, Ιούλιος 2014

 
                        ΑΓΙΑΣΜΑ ΑΓΙΑΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΚΙΡΕΤΣΜΠΟΥΡΝΟΥ (φωτογρ. Νεσλιχάν Εβρίμ)


                                          ΑΓΙΑΣΜΑ ΑΓΙΑΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ (ΦΩΤΟ:Γ. Σαμπουντζή)








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου